EXCURSIONISME
RUTES DE L'EDITORIAL ALPINA
Texte extret de Guia Excursionista Catlleràs Picancel, d'editorial Alpina, SL i Geostel, SA
LA FORADADA Des de Malanyeu 50 min Desnivell: 330 m / Dificultat: alta

La Foradada és una finestra natural oberta al cim de la cinglera que s’alça damunt de Malanyeu. Tant o més sorprenent és el camí del Griell de Cal Pigot, que supera l’estreta gorja mitjançant una successió de passos atrevits i enginyosos, que us resultaran imposants el primer cap que hi passeu. Es, sens dubte, l’excursió més popular i recomanable de la vaIl de Malanyeu.

Sortim de Malanyeu cap a llevant, per una ampla pista que passa per davant de les antigues Escoles i es dirigeix a la masia del Llomà. Uns minuts després, és a dir, un centenar de metres abans d’arribar al rec del Griell, es desprèn a la dreta un corriol fitat que puja de biaix en direcció a aquest engorjat. Llavors el remunta, travessa un corriol horitzontal i s’enfonsa en la foranca fins que aparentment queda barrat per un saltant de la riera. Aquest primer ressalt, una escletxa d’uns 15 m, paral.lela al saltant d’aigua, se supera mitjançant una corda i una escala de ferro. S’assoleix la part superior d’aquest obstacle a través d’una obertura a la roca que ens situa at bell mig del llit del torrent.

La següent graonada és més curta, uns 5 o 6 m, però més exposada que l’anterior. Uns forats en la tosca, a mode de graons, permeten superar aquest desnivell. El pas del Griell, malt freqüentat antigament pels masovers de Cal Pigat, és especialment delicat de baixada i sobretot els dies de pluja. Un cap superat el Griell, es troba una pista de desemboscament que cal seguir a la dreta, amunt, fins a Cal Pigot (30 mim).

Aquesta casa humil i solitària, totalment abandonada, està enclavada en el fons d’un embut boscós i profund que desaigua precisament per la foranca que acabem de travessar. Fins a la casa arriba una pista procedent de Malanyeu, que ofereix un accés més fàcil, però més llarg i avorrit.

En sortir de Cal Pigot, deixeu la direcció de Malanyeu i preneu una pista de desemboscament (S-SW) que remunta la clotada tot fent marrades per dins del bosc. Al capdamunt, el darrer revolt us acostarà ala carena. En sortir-ne, preneu un corriol evident que acaba de pujar al caire de la cinglera. Després de la pujada ombrívola i gairebé claustrofòbica, la panoràmica que es descobreix de sobte resulta especialment gratificant. La Foradada (1.333 m-50mm és uns pocs metres més enllà, a la dreta (N), però l’obertura, que és perpendicular a la nostra posició, no es descobreix fins que hi ets. La vista a través d’aquesta balconada sense baranes és sorprenent i vertiginosa, i no exempta de risc, si no es prenen les mínimes precaucions.