EXCURSIONISME
RUTES D'EDITORIAL ALPINA
CAP DEL PUIG LLUENT Des de Sant Jaume de Frontanyà 1.638m 1h 50min Desnivell: 570 m / Dificultat: baixa

El Puig Lluent, tot i no ser el més alt de la contrada, gaudeix d'horitzons llunyans i de vistes detallades sobre les solitàries valls d'Ardericó i de Cosp. És un cim encantador, herbat i arrodonit, que podreu ascendir en un matí. L'itinerari, senyalitzat amb les marques del GR 241, és fàcil i molt carener i transcorre per paratges de gran bellesa.

Sortim de Sant Jaume pel carrer de Dalt (N). Al capdamunt d'aquest curt rengle de cases, un camí tomba a l’esquerra (W) i s'enfila lentament pel Solanet. Més amunt, deixa els erms i s'endinsa al bosc. A sobre s'alça el cingle de les Forques i a sota s'obre el clot de la Tomba. Quan el corriol arriba al racó, travessa el rec a l'indret de l'Esmoladora, s'esmuny per un bosquet esclarissat i surt a una pista travessera (20 min). Seguiu aquesta pista a l'esquerra, que us durà de pla fins a la casa de Frontanyà (30 min). Passem per davant de la casa i al cap d'uns 100 m, prenem el ramal que es desprèn a la dreta. Es passa el collet de les Saleres i es continua guanyant altitud per la solana del Forn. La pista, més amunt, descriu dos revolts rodons, un dins el bac de la Moneda, i l'altre, davant la font dels Cóms (50 min), al llom d'un contrafort. Aviat s'arriba a Creu Melosa (1.345 m). Aquesta collada oberta a la carena principal és termenal dels municipis de Sant Jaume, Castell d'Alareny i la Pobla de Lillet. A llevant, tot just a sobre, hi ha el pla de la Llaona, on l'aigua de la pluja solia formar-hi una petita llacuna.

El GR gira a ponent i remunta la carena per una pista de desemboscament que aviat abandona (la pista, que es distingeix més al N, passa per l'encinglerat pla del Calvari). Tots dos arriben desdibuixats al pla del Genai (1 h), ple d'herbei en un tram planer de la carena. A l'altre extrem del pla, reapareix el corriol, ben fressat, que voreja una petita elevació de la carena per la fageda de la Baga. S'arriba en pocs minuts a un planell herbat (Pla del Capellà, 1h 5min), on conflueix una pista de desemboscament per on hem de continuar. Seguidament es puja a la collada de Fatjabranca (1.505 m).
A l'esquerra (S), dalt d'un turonet, hi ha una creu (el Pedró) on es pujava a beneir el terme.

Des d'aquest mirador, es domina el veïnat de cases del Clot de Cosp. Tot just a sota, en direcció a migdia, hi ha el Cingle de Fatjabranca i pel costat de ponent encara es manté dempeus un faig monumental. De la collada, la pista baixa fins a una depressió de la carena, la Creueta de Cosp (1.458 m – 1h 10min), i més enllà encara s'arriba a un extens planell de la carena on hi ha una cruïlla de pistes (Pla Fondo de Dalt, 1h 15min). L'indret és com un jardí anglès, on creixen pins dispersos enmig de plans ondulats. Per l'obaga continuem fins al Pla Fondo de Baix. Per la solana arriba una pista fressada, a través del Clot de Cosp i procedent de les Lloberes i Sant Jaume de Frontanyà.

Reprenem la pujada, sempre a ponent, per una pista de desemboscament que ressegueix l'ampli llom de la carena. Quan la pista gira i se'n va, nosaltres seguim amunt prenent com a guia un filat de les vaques, que convé tenir a mà dreta. Al capdamunt d'aquesta pujada, la carena gira, s'estreny i l'herbei ens permet descobrir el Puig Lluent, tot just al davant. S'hi pot pujar de dret, per aquesta costa de llevant, però us recomanem de seguir el corriol, que us durà per un trajecte preciós que faldeja el vessant N per dins de la fageda. En recuperar la carena, sereu a l'extrem oposat del turó, enmig d'uns planell preciosos. Només cal girar en rodó i remuntar el dolç pendent herbat fins al cim del fàcil Cap del Puig Lluent (1.638 m – 1h 45min). Vistes inoblidables dels Pirineus i particularment de la vall de Montclús i Ardericó, on destaquen la Tossa i la muntanya de Roca Forcada. Aquest paisatge verd i pirinenc contrasta amb el muntanyam abrupte i feréstec del terme de Castell d'Alareny, que s'obre al S.