EXCURSIONISME
RUTES D'EDITORIAL ALPINA
SANTA MARGARIDA DE VINYOLES Des d’albenc 1h 15min
Desnivell: 450 m / Dificultat: baixa

Itinerari fàcil i agradable a l'esglesiola de Santa Margarida, edificada dalt d'un turó que gaudeix d'una àmplia panoràmica de la comarca. El camí, que transcorre entre pinedes i rouredes, està senyalitzat amb les marques del GR i PR. Amb l'ajuda del mapa podreu retornar fàcilment pel collet de la Bruixa i el camí ramader, tot seguint un corriol històric molt agradable.

Situats a Alpens, sortiu a la carretera i seguiu-la en direcció a Berga (esquerra). Al cap d'uns centenars de metres, en deixar enrere les envistes del poble, preneu un corriol (GR) que trenca a la dreta, puja a la careneta immediata i la faldeja fins a la masia de Torrats (10 min). Uns metres abans d'arribar-hi, haureu desembocat en la pista d'accés a la casa. Ara cal seguir aquest nou vial, tot deixant la masia enrere i planejant cap a l'interior de la vall de Matamosses. Es passa a frec de la roca de Pena (15 min), dreta com una mà, i s'arriba al llit de la riera. La pista remunta el curs, tot deixant a la dreta la font de Matamosses (20 min). Més amunt, en entrar en un racó (els Joncarons), es deixa la pista i es pren un corriol costerut que escurça les marrades de la carretera.

S'ateny un collet carener (40 min) on hi ha una cruïlla de camins. A curta distància es veu la masia de Pujampí. El GR travessa el camí procedent de la casa i guanya altitud pel carener (N-NE). La vista és ara generosa. Tenim el Puig Cornador, dret a sobre nostre. Aviat, el nostre corriol es decanta de la carena i puja lentament pel faldar de la muntanya, molt costerut i frondós. Així, s'arriba al profund Coll Tallat (1.139 m – 55 min). A l'esquerra (W) s'eleva el petit Puig Cornador, on podeu pujar amb 10 min de costa molt dreta. Coll Tallat és una cruïlla important de camins. Pel vessant oposat baixa el camí de les Llosses.

Nosaltres, però, seguim a la dreta, per un caminot que segueix els alts i baixos de la carena, amb bones vistes cap a migdia. Finalment s'arriba a un collet al peu de l'església on un corriolet s'enfila al pujolet on hi ha bastida Santa Margarida de Vinyoles (1.198 m – 1h 15min).

El santuari de Santa Margarida és documentat des del s. xiii i devia ser l'antiga capella del desparegut Castell de la Guàrdia. Hi ha qui creu que aquesta fortalesa correspon a les ruïnes del Castellot, insòlitament bastit als peus del santuari, 70 m per sota, en un cap de serrat que apunta a migdia. El temple actual, però, fou reedificat en el 1854, amb motiu d'un vot popular fet durant una epidèmia de pesta.